Author Topic: Do Rotary Engines Have VTEC? Wankel VIS  (Read 682 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline RE78

  • Yönetici
  • *****
  • Posts: 947
  • Thanked: 69 times
  • Rotary Engine Mazda Rx-7 & Rx-8 Forum
Do Rotary Engines Have VTEC? Wankel VIS
« on: 04 February 2016, 23:30:15 »

https://www.youtube.com/watch?v=lrKUpHO_T6g

Do Rotary Engines Have VTEC? Wankel VIS

Do rotary engines have VTEC? As far back as the rotary engine in the 1985 Mazda RX-7, rotary engines have had variable induction systems for greater power at higher RPM, and a more efficient burn at lower RPM. At low RPM in the 13B Wankel engine, only two intake ports are open for each rotor housing. At higher RPM when the engine load is higher, a third intake port opens up to allow for greater airflow. With more airflow, more fuel can be injected, and thus the car will create more power. The Mazda RX-8 uses a three stage variable induction system which further improves upon this idea. At low RPM, only one port is open. At mid RPM, an additional port opens for greater airflow, and at high RPM, 3 ports open for maximum airflow and power.
 

Offline rvx72

  • Kıdemli Üye
  • ****
  • Posts: 292
  • Thanked: 33 times
  • Rotary Engine Mazda Rx-7 & Rx-8 Forum
Re: Do Rotary Engines Have VTEC? Wankel VIS
« Reply #1 on: 05 February 2016, 12:24:46 »
Adam motor parçalarını temizleyip masaya koymuş gösterek çizerek çok güzel anlatmış. VTEC Wankel 'de de biraz farklı teknikle de olsa var demek istiyor galiba, 3 hava girişinin 2'sinde gerektikçe açılan solenoid valfler ile çalışan.
 

Offline Berk

  • Yönetici
  • *****
  • Posts: 2992
  • Thanked: 84 times
  • Gender: Male
Re: Do Rotary Engines Have VTEC? Wankel VIS
« Reply #2 on: 05 February 2016, 13:28:44 »
Volumetric efficiency ile alakalı bir paylaşım yapmıştım 4 sene önce incelemek isteyenler konuya bakabilir.

http://re78.net/index.php?topic=411.msg2672#msg2672

Bu konuda vtec teknolojisi benzeri şekilde yakıt tasarrufu ve performans her motorda bulunduğuna işarettir. Bazen konuşmalarda rastlıyorum sanki Rotary motorların portaları bir delik misali giren ve çıkan hava kontrolsüz gibi bir kanı var porting yapınca sanki bu kanallar genişliyecek ve direk güç kazanıcam mantığı var bir çok kişide ondan dolayı TR'de hala Rotary fazla yol alamadı.

Aslında bir çok motor üreticisinde terimler farklı fakat teknoloji ve mantık aynı sadece isimleri değişiyor vanos, vtec, vvti gibi sıralanabilir.
Never Say Never..